22.06.2013

Zadaj pytania arystom! - HIGH END


High End to warszawsko – ostrołęcki zespół, zawiązany w 2010r. Tworzy go dwóch raperów – CBR i Ruziel oraz producent/dj – Fleczer. Ruziel i Fleczer w 2008 r. wypuścili krążek na którym można było usłyszeć m.in. Dioxa i Cebsa (Hi-Fi Banda), czy Młodego M (obecnie związanego ze Step Records). CBR natomiast w 2008 r. puścił solo na którym udzielili się m.in. Tomiko z Aptaun, czy Sylwia Dynek z chóru Sound ‘n’ Grace (znanego ze współpracy z Afromentalem). Sam album promocyjnie jest wspierany przez jedną z największych wytwórni hip-hopowych w Polsce – Step Records , a wydany przez największą w Polsce niezależną wytwórnię MyMusic. Premiera "#1" odbyła się 21czerwca.
W dniach 9-16czerwca na fanpage'u Rap News można było zadawać chłopakom pytania. Dzisiaj mamy możliwość sprawdzenia odpowiedzi udzielonych przez CBR'a, Ruziela i Fleczera.




1. Mateusz S.
Jakie macie plany po wydaniu debiutanckiego albumu? Może solowe płyty Ruziela i CBR'a? Wiem, że Fleczer szykuje album producencki, mógłbyś coś zdradzić na ten temat? Lista gości?

CBR: Pracuje nad solową płyta już jakiś czas. Jestem bliski końcowi. W między czasie spotykamy się razem z Tomkiem w Erem i staramy się pracować nad drugą płytą.

Fleczer: Obecnie prace nad płytą producencką zeszły na drugi plan, w związku z tym że pracuję nad albumami HST, Olsen & Fu, 83 i paroma jeszcze, o których póki co głośno nie mogę mówić. Ponadto współpracuję cały czas z podziemiem. Wracając do mojej producenckiej, postawiłem w głównej mierze na ścisłą czołówkę, ale pozostaję też otwarty na utalentowanych underground’owców. Na tą chwilę jednak, nie chciałbym zdradzać kogo będziecie mogli usłyszeć na mojej płycie. Ponadto powoli w międzyczasie pracujemy nad High End #2.

Ruziel: Solowa płyta? – Zdecydowanie TAK! Jednak termin jej wydania jest nieznany. Jest zrealizowanych kilka numerów, wstępnie dobrani producenci, ale to wszystko… Żadnego sensownego kształtu. Na pewno chcemy wydać kolejną płytę High End, nad którą rozpoczęliśmy już realizację nagrań – sukcesywnie będziemy o wszystkim informować. 

2. Szymon K.
Z jakich inspiracji bierzecie koncept na płytę?

C: Osobiście uważam, że koncept rodzi się sam w trakcie pracy. Nigdy nie działam szablonowo, lubię działać pod wpływem emocji.

F: Podobnie jak CBR, nie lubię nakładać na siebie ram itp. Po prostu hip-hop. Jest pomysł, jest numer.

R: Z mojego punktu widzenia nie nakładamy na siebie żadnych ograniczeń, dlatego koncept płyty powstaje podczas tworzenia. Chyba bierze się to stąd, że lubimy cały czas sięgać po coś nowego. Może nie usłyszycie tego na „#1” (ponieważ to raczej klasyczna, ale różnorodna płyta) ,  ale na kolejnych płytach już na pewno.

3.Miłosz J.
 Ile czasu pracowaliście nad płytą? Macie jakieś oczekiwania odnośnie odbioru tej produkcji po premierze?

C: Chciałbym żeby ta płyta była dla ludzi czymś więcej niż kolejna produkcją rapową. A nad płytą pracowaliśmy bardzo długo, bo aż 3 lata. Po części górę wzięły sprawy życiowe i dlatego ten czas się tak wydłużył. Mam nadzieje, że przy drugiej płycie, pójdzie nam to szybciej.

F: Za długo pracowaliśmy nad płytą. Obecnie, patrząc za siebie, na chłodno, wolałbym nagrać album raz jeszcze, a obecny materiał rzucić w internet. Po prostu w ciągu ostatniego roku, mniej więcej tak jak pojawiła się opcja wydania tego „na legalu”, nabyłem nowych doświadczeń, zarówno w pracy nad materiałem, jak i w pracy od zaplecza (z tym całym bałaganem wydawniczym). Jakie mam oczekiwania? Żadne, będzie co ma być, jak się spodoba to świetnie, dostanę po prostu kopa by robić to dalej, tylko z większą zajawką.

R: To jest nasz debiut, a więc można powiedzieć, że nad płytą pracowaliśmy od założenia zespołu – czyli od 2010.
Wiadomo, po drodze wiele się zmieniało, ponieważ chcieliśmy jak najlepiej dopracować materiał, ale i tak uważamy że nam to nie wyszło i stać nas na dużo więcej. Dlatego od razu zabraliśmy się za drugą wspólną płytę. Czy mam jakieś oczekiwania? – Chyba jedynie dobry odbiór płyty.

4. Bartosz O.
Co was skłoniło do założenia zespołu?
Podobne skillsy czy może teksty? A może to były beaty robione przez Pawła "Fleczera"?


C: Po części bity, historia bardzo ciekawa. Nawiązałem kontakt z Pawłem poprzez myspace’a chcieliśmy razem coś zrobić. Dostałem od Pawła bit, nagrałem pilot, potem Paweł przez przypadek wysłał go do Tomka z którym wcześniej już współpracował i tak powstał HIGH ENDJ

F: Z Ruzielem znamy się już kawał czasu, a w 2008/2009 zrobiliśmy razem płytę mc/producent. Z Czarkiem poznaliśmy się przez myspace, podesłałem mu kilka bitów. Potem CBR odezwał się do mnie, gdy usłyszał remiks Chady „Na tych osiedlach” i się potoczyło.

R: W naszej sytuacji to był akurat przypadek. Pamiętam, że Fleczer jednocześnie współpracował ze mną i z CBR’em i odwrotnie zatytułował pliki do wysyłki. W konsekwencji do mnie trafiła zwrotka CBR’a, a do CBR’a moja. Przesłuchaliśmy tych numerów i oboje stwierdziliśmy, że musimy razem coś nagrać. Zrealizowaliśmy pierwszy numer i dalej potoczyło się samo.


  • High End - Oldschool


5. Magda B.
Jak doszło do Waszej współpracy z MyMusic? Czy fakt, że odsłuch albumu znajduję się na kanale Stepu miał wpływ na Waszą decyzję?

C: MyMusic wykazało chęci wydania albumu, wysłaliśmy próbne single i stało się. Step Records to zaprzyjaźniona wytwórnia z którą współpracuje od kilku lat. Stąd taka forma działania.

F: Ze Step Records znamy się już jakiś czas, CBR był hypeman’em Chady, latali z materiałem z Procederu i WGW na koncerty. Potem wyprodukowałem kilka remiksów na maxisingiel Chady z JZW i tak się współpraca zacieśniła. Z MyMusic to prosty układ poszedł – demo się spodobało, po pół godziny byliśmy dogadani. Razem z Remikiem doszliśmy do wniosku, że mając tak dobre relacje ze Step Records, warto doprowadzić do współpracy MyMusic ze Stepami. I tak też się stało.

R: Jeśli chodzi o współpracę z MyMusic, to bardzo prosta historia. Wysłane demo, zainteresowanie ze stron wytwórni, dobra oferta i finałem jest płyta.
Wydaje mi się, że współpraca ze Stepami nie miała tu nic do rzeczy.

6. Magda B.
Skąd pomysł na taką nazwę płyty?

C: Pierwszą nazwą była nazwa „Projekt”…Ale jakoś nie leżało nam to, więc postanowiliśmy nie kombinować i dać ludziom pierwszy materiał w formie Jedynki.

F: Dzisiaj, w dobie rozdmuchanych do mega rozmiarów, podwójnych znaczeń, metafor, przerostu formy nad treścią, postawiliśmy na prostotę. Jest to nasz debiutancki album, stąd #1.

R: Początkowo płyta miała nosić nazwę „Projekt”, w sumie sam nie pamiętam dlaczego podjęliśmy decyzję o zmianie nazwy. „#1” nie niesie za sobą jakiegoś ukrytego przekazu. Jest to po prostu określenie naszej pierwszej płyty, naszego debiutu.

7. Artur E.
Ciekawi mnie dobór gości. Z jednej strony Pih czy HST, z drugiej Bili. Czym się kierowaliście przy doborze gości?

C: Pih to mój serdeczny ziomek stąd ten feat, co do HST to propozycja Pawła, który wyprodukował kilka beatów na jego solo. Bili postać mało znana, ale bardzo utalentowana, wygrał konkurs na zwrotkę na naszą płytę i wstrzelił się z tematem idealnie, co można sprawdzić w kawałku „Talenty”

R: Chcieliśmy sięgnąć po raperów z każdej półki. Z jednej strony żywa legenda i wciąż jeden z najlepszych raperów z Polski (według mnie) – Pih, z drugiej strony wracający do gry po wielu latach przerwy – HST, który jak by nie patrzył też jest legendą. Chcieliśmy mieć na płycie również przedstawicieli „młodego mainstreamu”, którymi bez wątpienia są Jopel i Komar. Nagrywaliśmy również imprezowy numer i tutaj wybór był prosty, w tym numerze nie mogło zabraknąć przedstawicieli szalonego i imprezowego rapu – chłopaków z Beer Beer. Co do Biliego, to chłopak sam wywalczył sobie udział na płycie, ponieważ to właśnie on został laureatem konkursu na zwrotkę, który organizowaliśmy jakiś czas temu. Idealnie się to złożyło, ponieważ potrzebowaliśmy młodego kota, a on bez wątpienia nim jest.

8.  Krzysiek T.
 Jakiej muzyki słuchacie na co dzień? Polski rap, zagraniczny czy może inny gatunek muzyczny? Przekłada się to na inspiracje tekstowe/ bitowe?

C: Przede wszystkim rap zagraniczny w dużej ilości. Oczywiście śledzę także nasz rodzimy rynek, przesłuchuje kilka płyt tygodniowo. Teksty piszę poprzez emocje, one są moją największą inspiracją.

F: Jako producent, słucham każdego gatunku muzycznego, nie zamykam się jedynie na hip-hop. Stąd w moich najnowszych produkcjach, łącze boom’bap z trapami, dubstepami, rock’iem oraz muzyką house.

R: Słucham polskiego rapu najwięcej – myślę, że stanowi on 70% mojego muzycznego życia, ale nie lubię się zamykać na inne gatunki. Od zawsze uwielbiałem mocne gitarowe brzmienia – rock, punk. Uwielbiam również czasem sięgnąć po odrobinę dobrego jazzu.
Czy przekłada się to na inspiracje? Oczywiście, że tak – za każdym razem gdy słyszę coś dobrego chcę zabrać jakąś część z tego utworu, przerobić ją po swojemu i umieścić w swojej twórczości J.
A tak na poważnie to, każdy tekst, każda melodia może stać się dla mnie inspiracją.

9. Damian R.
Czym zajmujecie się na co dzień? Praca powiązana jest z muzyką?

C: Pracuje w sklepie odzieżowym, który w żadnym stopniu nie jest powiązany z muzyką, chociaż odwiedza mnie sporo raperówJ Z tego miejsca, wielkie pozdro! Na muzykę, mam naprawdę bardzo mało czasu.

F: Ostatnio w moim życiu zaszły spore zmiany, rzuciłem pracę, mam więcej czasu na muzykę, co mnie cieszy, zważywszy że mam ogromne zainteresowanie moimi bitami. Natomiast to nie jest tak, że utrzymuję się jedynie z muzyki. Cały czas zajmuję się projektowaniem (architektura), po prostu zmieniły się proporcje jakie poświęcam poszczególnym zajęciom.

R: Niestety praca i muzyka to dwa oddzielne aspekty. Na co dzień jestem programistą, a więc mało muzyczne zajęcie, ale przynajmniej szczerze lubię to co robię.

  • High End - Miejski Folklor

10. Paulina A.
Rap powinien być emitowany w radiu i tv czy tego nie potrzebujemy?

C: Moim zdaniem, powinien być puszczany w mediach. Jaram się faktem, że jest coś takiego jak np. rbl.tv, czwórka, raptime na esce, rapkanapa. Póki pokazują nas w odpowiednim świetle, to jest zdrowe. Jak zaczynają się wpierdalać w rap ludzię, którzy nie mają o tym pojęcia, a robią z kimś wywiad, bo to jest modne, to mnie krew zalewa.

F; Krótka odpowiedź, zdecydowanie tak. Po prostu hip-hop jest tak mocnym nurtem muzycznym w Polsce, że nie może być pomijany przez stacje radiowe i telewizyjne.

R: Wydaje mi się, że to media potrzebują rapu, a nie odwrotnie.

11. Maciek R.
Śledzicie poczynania młodych pl mc? Kto jest Waszym zdaniem w czołówce najbardziej obiecujących graczy?

C: Cieszę się, że jest nas dużo. Cały czas powstają nowe ekipy, nowi raperzy wchodzą na scenę. Ale powiem Ci, że nie mam osobiście faworytów, każdemu życzę jak najlepiej i trzymam kciuki.

F: Sporo jest młodych raperów, którzy zasługują na słowa uznania. Natomiast jeśli miałbym kogoś konkretnego wskazać, to zdecydowanie najświeższy nabytek Alkopoligamii oraz Danny.

R: Polska scena rozwija się w zastraszającym tempie – i bardzo dobrze. Dobrych graczy jest zbyt wielu, żeby kogoś wymienić i faworyzować. Za wszystkich trzymam kciuki i szczerze im dopinguję bo w końcu to wszyscy razem tworzymy tę kulturę.

12. Marcin S.
Wyobrażacie sobie promocje jakiejkolwiek płyty obecnie bez facebook’a?

C: Nie, facebook w dzisiejszych czasach ma turbo moc. Nawet jak jadę autobusem z pracy, to widzę, że ludzie śledzą fb na telefonach. Więc jest to podstawowa forma promocji.

F: Dzięki fb hip-hop w PL urósł w siłę najmocniej w historii, bez pomocy mediów mainstreamowych, więc ciężko sobie wyobrazić obecnie funkcjonowanie rap branży bez facebook’a.

R: To przykre, ale NIE.

High End - Wspomnienia feat. Jopel & Komar

13. Marcin S.
Wybieracie się na tegoroczny Hip-Hop Kemp? Czy może będzie można was spotkać na polskich festiwalach
?

C: Ja się wybieram od kilku lat i nigdy mi nie wychodzi hehe. Ale za to mam w planach Wu Tang na Coke Live i może Nas na Openerze. Nic nam na ten temat nie wiadomo, ale może padnie jakaś ciekawa propozycja.

F: Ja osobiście nie przepadam za ogromnymi skupiskami ludzi hehe Wolę zdecydowanie siedzieć w domu przy samplerze. Natomiast jeśli pojawiłaby się propozycja zagrania koncertu na większym festiwalu, to oczywiście jestem na tak.

R: Na Hip-Hop Kemp bardzo chętnie bym się wybrał, ale raczej czas na to nie pozwoli.
Jeśli chodzi o nasze występy, nic mi na ten temat nie wiadomo hehe, ale jeśli pojawią się oferty to na pewno chętnie zagramy.

_____________________________________________________________________________________
Na koniec dwa najlepsze pytania, które nagrodzimy debiutancką płytą zespołu. Autorom wybranych pytań gratulujemy i prosimy o kontakt.


14. Artur R.
Co sądzicie o występie Donatana z Guralem w Sopocie czy z Kastą i Cleo w Opolu? Jest to zderzenie dwóch muzycznych światów czy może trzeba pokazywać innym co tak naprawdę jest popularne w Pl?

C: Nie miałem okazji widzieć tego występu, ale fajnie, że na takim festiwalu można było usłyszeć odrobine rapu.

F: Widziałem jedynie występ z Kastą i Cleo i niestety nie podobał mi się. Nie sądzę, by było dobre dla naszej kultury pokazywanie nas jak zwierzęta w zoo, totalna egzotyka (reakcja publiczności). Taki występ miałby sens, w momencie gdyby przeznaczyć jeden dzień festiwalu na hip-hop. Dodatkowo, jak słusznie zauważyl Dudziu (rappr.pl), totalnie zawiodła promocja Urban Rec., która do tej pory raczej spisywała się dobrze. Szkoda.

R: Wydaje mi się, że inteligentnym ludziom nie trzeba pokazywać co jest popularne w naszym kraju. Moim zdaniem nic nikomu nie musimy udowadniać. O samym koncercie wolałbym się nie wypowiadać, mam pewną opinię, ale zachowam ją dla siebie.

15. Mateusz S.
 Ruziel i Fleczer, pochodzicie z Ostrołęki, więc tu moje pytanie: na kogo warto zwrócić uwagę w Waszym rodzinnym mieście? Śledzicie ostrołęcką rap scenę?

F: Od lat każdemu wszędzie powtarzam, że Sensu Stricte to przekoty, miałem okazję posłuchać części ich materiału, który jeszcze niestety nie ujrzał światła dziennego, ale uwierzcie że Wadyń, Danda i Bendyx to megautalentowani raperzy i mam nadzieję że niebawem dadzą temu dowód w postaci albumu. Co do ostrołęckiej sceny, obowiązkowo pozycja to Demagia – jeśli jarasz się cięższym rapem, Kost – kozacki freestyler a także początkujący turntablista, wiem też że ostatnio popularny zrobił się Ziemson, miałem okazję sprawdzić parę numerów i szczerze polecam. Bankowo na uwagę zasługuje też młodziutki chłopaczek beatboxer, nie wiem czy dobrze pamiętam jego imię – Oskar.
R: Jest wielu dobrych artystów w Ostrołęckim podziemiu. Jednak jeśli musiałbym kogoś wskazać, to według mnie na szczególną uwagę zasługują chłopaki z Sensu Stricte.

www.facebook.com/rapnewspl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz